Jak zaprojektować dobrą wizytówkę?

Wizytówka to niewielki kartonik, na którym znajdują się podstawowe informacje na temat danej osoby, przede wszystkim imię, nazwisko, adres, stanowisko służbowe itp. Ta z pozoru prosta i nieskomplikowana rzecz może okazać się kluczowa w relacjach biznesowych i dalszych rozmowach z klientami czy partnerami biznesowymi. Brak wizytówki może stawiać wielu profesjonalistów w dość niezręcznej sytuacji, ale wcale nie polepszymy swojego wizerunku, jeśli będzie ona nijaka. Jak zatem zaprojektować dobrą wizytówkę?

Co powinno się znaleźć na wizytówce?

Wizytówka oczywiście wpływa na nasz wizerunek, ale nie można zapominać o tym, że podstawową jej funkcją jest zaprezentowanie podstawowych informacji na temat danej osoby. Muszą więc znaleźć się na niej podstawowe dane, takie jak:

  • imię i nazwisko właściciela wizytówki,
  • dane kontaktowe, np. numer telefony lub/i adres e-mail.

To absolutne minimum, bez którego wizytówka byłaby po prostu małym kartonikiem. Oczywiście zwykle znaleźć można na niej nieco więcej treści. Najczęściej pojawia się również nazwa firmy oraz zajmowane stanowisko. Istotnym elementem jest też logo firmowe. Coraz częściej na wizytówkach umieszczany jest adres strony internetowej. W przypadku firm, które przyjmują klientów w swoich siedzibach, zaleca się umieszczenie danych adresowych do biura. To właściwie tyle, co powinniśmy umieścić na wizytówce. Nie ma potrzeby, a nawet niewskazane jest umieszczanie na niej zbyt dużej ilości treści.

Projektowanie wizytówki – 3 rzeczy, o których musisz pamiętać

  1. Wizytówka musi być czytelna i łatwa w odbiorze. W poszukiwaniu oryginalności powstają różnorodne wizytówki, których celem jest przede wszystkim wyróżnianie się na tle innych. Niekiedy jednak kreatywność przegrywa z czytelnością. Wizytówka musi być przede wszystkim czytelna i przejrzysta. Nadmiar treści, zarówno tekstowej, jak i graficznej, może skutecznie zaburzyć przekaz. Unikaj nadmiaru informacji, zbyt małych i nieczytelnych czcionek, a także graficznego przepychu. Projekt musi być elegancki, estetyczny i wyrazisty. Odbiorca powinien mieć możliwość szybkiego zapamiętania tego, co znajduje się na tym niewielkim kartoniku. Najczęściej minimalistyczne projekty wizytówek okazują się najskuteczniejsze.
  2. Atrakcyjna i oryginalna wizytówka. Wcześniej wspominaliśmy o tym, że wizytówka powinna być przede wszystkim czytelna. Teraz radzimy, by była również atrakcyjna i oryginalna. Czy to się ze sobą nie kłóci? Otóż można pogodzić wszystkie te cechy, chociaż wymaga to nieco więcej zaangażowania. Pamiętajmy jednak, że aspekt wizualny ma bardzo duży wpływ na to, jak dana osoba (w tym przypadku właściciel wizytówki) będzie postrzegana przez innych. W przypadku tak niewielkich elementów, jakimi są wizytówki, każdy, nawet najdrobniejszy szczegół się liczy. Poprzez odpowiedni dobór czcionki, kolorów i wszelkich zastosowanych elementów graficznych możemy sprawić, że treści będą prezentować się ciekawie, spójnie, a jednocześnie ze smakiem. Niemniej zlecając druk wizytówki pamiętajmy, że czytelność zawsze powinna dominować nad kreatywnością.
  3. Uniwersalny format wizytówki jest najlepszy. Można zauważyć różne eksperymenty związane z formatami wizytówek. Tymczasem okazuje się, że tradycyjne, a jednocześnie najczęściej stosowane formaty – czyli 85×55 mm lub 90×50, są najlepsze. Dlaczego? Z prostych powodów: idealnie mieszczą się w dłoni, portfelu lub etui na wizytówki, a odbiorcy są do nich przyzwyczajeni. Wizytówki w większych formatach lub o nietypowych kształtach może i zostaną zapamiętane na dłużej, ale niestety często lądują w koszu lub głęboko na dnie szuflady.

 

Plansza informacyjna PFR