Zasady projektowania plakatów do druku

Plakat jest wyrobem poligraficznym, zaliczanym do druków akcydensowych, czyli jednoarkuszowych. Druk plakatów powinien zostać poprzedzony wykonaniem przemyślanego projektu i zwróceniem uwagi na kwestie techniczne. Istotne jest zwłaszcza funkcja plakatu. Plakat to nie jest baner reklamowy! Jego rola nośnika treści jest drugorzędna – liczy się przede wszystkim komunikat, akcentujący konkretną ideę.

 

Sugestywność i estetyka 

Plakat powinien być przede wszystkim sugestywny i nieść wyrazisty przekaz. Jego podstawowym celem jest zwrócenie uwagi odbiorcy, zaciekawienie go i zachęcenie do sięgnięcia po większą ilość informacji. Pamiętajmy, że plakat jest komunikatem, a nie suchą informacją czy prezentacją. W przygotowywaniu plakatów do druku sprawdza się zasada mniej znaczy więcej. Warto postawić na minimalizm treści – dominować powinny elementy graficzne. Cechy dobrego plakatu to zwięzłość, prostota i logiczna konstrukcja. Duże znaczenie ma hasło, które często odwołuje się do zjawiska szoku lub kontrowersji. Nie powinno mieć więcej niż 7-8 słów, tylko wówczas będzie najbardziej efektywne.

Pamiętajmy, że odbiorca ma zaledwie kilka sekund, aby zauważyć nasz plakat. Z tego względu niemniej ważna jest szata graficzna i estetyka. Druk plakatów najlepiej zlecić doświadczonej drukarni, dzięki czemu zyskamy gwarancję precyzyjnie odwzorowanych detali i kolorysytki. Ważne jest także, aby szata graficzna była spójna z identyfikacją wizualną firmy bądź marki – nie zapominajmy o zasadach brandingu!

Zalecenia techniczne

Przede wszystkim należy wybrać odpowiedni format oraz technikę wydruku. Plakaty drukuje się w formatach od a3 do b1, choć najpopularniejsze rozmiary to a3 i b2. Druk plakatów wykonuje się w technice cyfrowej lub offsetowej. Druk cyfrowy dedykowany jest mniejszym nakładom oraz projektom, których kopie są personalizowane. Druk offsetowy z kolei jest rekomendowany dla większej ilości odbitek. Do druku plakatów zazwyczaj wykorzystuje się papier kredowany błyszczący lub matowy o gramaturze od 80 do 220 g/m2. Pamiętajmy, że rozmiar arkusza powinien uwzględniać tzw. spady, a więc miejsca, które zostaną obcięte po wykonaniu zadruku. Zazwyczaj są to 3-4 milimetry. Należy uwzględnić także marginesy wewnętrzne. Najlepiej przeznaczyć na nie 3 milimetry.

Przed dostarczeniem gotowego pliku do drukarni zorientujmy się, jakie są wymagania odnośnie formatu zapisu – większość drukarni akceptuje formaty PDF, PNG i JPG. Bardzo ważna jest także rozdzielność, której prawidłowy zakres zapewni najlepszą jakość wydruku. Nie powinna być mniejsza niż 300 dpi. Aby druk plakatów przebiegał bez zbędnych zakłóceń, należy także dokonać konwersji koloru do palety CMYK. W innym przypadku kolory na naszym plakacie mogą stać się wyblakłe lub przejaskrawione. Pamiętajmy także o czytelności czcionki. Plakat powinien być dobrze widoczny z dużej odległości. Za standard przyjmuje się wielkość liter tytułu ok. 90 pkt., liter nagłówka 36 pkt. oraz liter tekstu ciągłego 20 pkt.

Plansza informacyjna PFR